Inwoners van Flevoland kiezen bewust voor gezonde en praktische boodschappen. Magere kwark, zowel naturel als vanille, en kipfilet in blokjes behoren tot de meest bestelde producten in Almere en Lelystad. Dat blijkt uit een analyse van de bestelgegevens van ruim één miljoen klanten, waarbij online supermarkt Picnic keek wat het afgelopen jaar de snelste stijgers waren; de producten waar ten opzichte van een jaar eerder veel meer vraag naar was.
Gemak en smaak
Naast de gezonde basisproducten wordt er in Flevoland veel waarde gehecht aan gemak en smaak. Almere valt op met een brede variatie aan kant-en-klare opties, zoals Unox Good Noodles, Ehrmann grand dessert, chocola en gyros.
In Lelystad worden daarnaast voedzame en gemakkelijke producten zoals proteïne shakes en bapao’s vaak besteld, een teken dat bewoners zoeken naar praktische oplossingen voor een druk leven.
Schoon, fris en gezond
Opvallend is dat Almere de enige plek is waar wasverzachter, zoals Robijn Morgenfris, bij de meest bestelde producten staat. Dit laat zien dat Almere niet alleen gericht is op voeding, maar ook op huishoudelijke gemak.
Bewoners combineren hun boodschappen efficiënt met producten voor een fris en schoon huis. Tenslotte zijn biologische paprika’s, cherrytomaatjes en bimi in beide steden populair, wat de voorkeur voor gezonde en bewuste keuzes benadrukt.
In het afgelopen jaar haalde Picnic met de DHL-service bijna een kwart miljoen retourpakjes bij klanten op. In de plaatsen Utrecht, Venlo en Katwijk besloten relatief de meeste mensen een pakje retour te sturen via de online supermarkt. De bezorgers van Picnic haalden in absolute getallen de meeste pakjes op in de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Noord-Brabant.
Gericht boodschappen doen met de Weekplanner
Met de Weekplanner lanceerde de websuper in september een nieuwe service waarmee klanten aan de hand van hun voorkeuren in een paar klikken gezonde en lekkere maaltijden voor de komende week selecteren.
Dat leidde in Lelystad tot de volgende top drie: Turkse pizza met kipgehakt en salade, smash-cheeseburgers op platbrood, en de vegetarische gnocchi in romige paprikasaus. De weekplanner kent in totaal 1500 verschillende recepten.
In 2024 breidde Picnic zijn bezorggebied regionaal verder uit door bestaande hubs te verhuizen naar grotere locaties. Hierdoor en dankzij de inzet van elektrische bezorgwagentjes met een grotere actieradius werd het mogelijk om nog meer huishoudens te bereiken binnen de bezorggebieden.
Dat gebeurde onder andere in Hilversum, Gouda, en Amsterdam-Zuidoost. De ‘superhub’ in Utrecht is met een oppervlakte van 5500 vierkante meter de grootste van Nederland. Van hieruit bezorgt de websuper bij ruim 200.000 huishoudens in de regio.
Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden.
De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.
(Bron: Persbericht Koolhoven en Partners, Picnic)