Net geen prijs - Nationale City- en Regiomarketing Innovatie Award - maar toch was Brandteam InFlevoland trots op de nominatie. Ze hadden recht op de nominatie omdat de aanpak identiteitsversterkend bouwen en wonen een inspiratie is voor het vakgebied city- en regiomarketing.
Planologie en marketing
Volgens de jury was het project een goed voorbeeld van hoe planologie en marketing en branding van steden en regio’s samen kunnen komen. De gelaagdheid van identiteitsversterkend bouwen op niveau van provincie en gemeente behoeft nog verdere aanscherping.
De Innovatie Award ging naar Brabant Partners, dat gefeliciteerd werd door Brandteam InFlevoland. Ook waren er felicitaties voor Almere City Marketing omdat zij de andere trofee - De Nationale City- en Regiomarketing Trofee 2025 - heeft veroverd.
Klein beginnen, groot denken
In Flevoland is een nieuwe beweging gestart met de aanpak Identiteitsversterkend bouwen en wonen. Hierbij wordt vanuit woonbeleid, gebiedsontwikkeling, stedenbouw, communicatie en marketing samengewerkt aan de versterking van identiteit en het woonverhaal van Flevoland.
Op provinciaal niveau is de integrale aanpak tussen woonbranding en het ruimtelijk domein uniek. Hierdoor ontstaat meer grip van product in regiomarketing, zodat de identiteit van de provincie steeds meer terug te zien is in de fysiek gebouwde omgeving.
Volgens gedeputeerde Harold Hofstra laat zien dat binnen de provincie men samen wil werken onder de versterking van het imago en binding met Flevoland. Hierbij wordt bewuster gestuurd op identiteitsversterkend bouwen.
Thuis in Flevoland
De provincie wil met hetgeen er gebouwd wordt, het Flevolandse verhaal vertellen en de identiteit van de steden en dorpen uitdragen. Dit wil zeggen dat een thuis in Flevoland meer dan stenen en een dak boven het hoofd is.
Het is belangrijk zich te herkennen en verbonden te voelen met het verhaal en de historie van Flevoland. Of met de wijze waarop de inwoners samen het woonproject hebben vormgegeven en het verhaal van de plek delen.
Meer woningen in Flevoland
De bedoeling is dat er meer gebouwd wordt in de provincie, wat het fysieke uiterlijk en de perceptie van de provincie beïnvloedt. De aanpak Identiteitsversterkend bouwen en wonen is een langjarig proces om het unieke karakter van Flevoland te benadrukken in de gebouwde omgeving.
Hierbij hoort dat er over nagedacht wordt wat dit voor impact heeft over de groeiende identiteit. Provincie Flevoland, zes gemeenten en Brandteam InFlevoland doen dit vanuit gedeelde uitgangspunten, woonverhaal, woonwaarden Flevoland en handvatten in deze handreiking.
(Bron: Provincie Flevoland)