In Flevolandse gemeenten veel interesse voor elektrisch rijden

21 nov , 19:19 Provincie
elektrische auto menno de jong via pixabay
Pixabay
Elektrische auto
Anno 2024 zijn elektrische auto’s niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Met de introductie van nieuwe modellen, groeit ook het aanbod aan tweedehands exemplaren. In Flevoland is de interesse in deze elektrische occasions opvallend groot: er wordt hier maar liefst 16,9% vaker naar gezocht dan gemiddeld. Vooral in Almere en Lelystad wordt het zoekfilter ‘elektrisch’ vaak gebruikt. Dit blijkt uit analyse van de Nederlandse occasionmarkt door autovergelijker Gaspedaal.nl.
“In twee jaar tijd is het aanbod aan tweedehands elektrische auto’s sterk gestegen. Eind 2022 was ongeveer 4% van de via Gaspedaal.nl te koop aangeboden occasions elektrisch aangedreven. Momenteel gaat het om bijna 9%”, zegt Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl.
Elektrisch rijden in trek
In Flevoland wordt het vaakst van alle provincies gezocht naar elektrische occasions, al zijn er wel grote verschillen op lokaal niveau. Zo is er in Almere de meeste interesse in elektrisch rijden.
In vergelijking met de andere gemeenten in Nederland, wordt het zoekfilter ‘elektrisch’ hier 26% vaker aangeklikt. Ook in Lelystad (+14%) en Zeewolde (+12%) is elektrisch rijden in trek. In Urk (-1%) zoekt men juist het minst vaak naar stekker occasions.
Elektrische auto minder waardevast
Landelijk gezien vlakt de vraag naar elektrische auto’s wat af, wat terug te zien is in de waardevastheid van elektrische modellen. Waar ze twee jaar geleden nog het meest waardevast waren van alle brandstoftypes, presteren ze op dit gebied nu juist het minst goed.
Ten opzichte van het totaal gemiddelde van alle brandstoftypen, houdt een elektrische auto ruim 15% minder van de oorspronkelijke waarde vast. In vergelijking met benzineauto’s is het verschil zelfs nog iets groter.
Minder snel overstappen
Volgens Jasper Verweij gaat de autorijdende consument minder snel overstag voor een volledig elektrische auto dan eerst werd verwacht. “Veel early adopters rijden al elektrisch, maar de groep consumenten die daarna de overstap zou moeten maken, doet dat in een lager tempo dan gedacht.
Waarschijnlijk kiest men toch eerst voor een hybride en blijft daarmee rijden totdat er tweedehands elektrische auto’s met een grotere actieradius en een gunstiger prijskaartje worden aangeboden”, aldus Verweij.
Meer informatie over de actuele waardevastheid van elektrische auto’s is te vinden op de site van Gaspedaal.nl .
(Bronnen: Nieuwsbrief Digital PR, Gaspedaal)