Brommobiel vooral in Dronten en Almere bezig aan opmars

10 jul , 20:48 Provincie
Keuzes maken (© MicroMobiel)
MicroMobiel
Keuzes maken

De (veelal elektrische) brommobiel is bezig aan een stille opmars in Nederland. In vijf jaar tijd groeide het aantal met ruim 38 procent naar 23.666 stuks. Binnen Flevoland zijn het vooral de gemeenten Dronten en Almere waar de 45 km-auto steeds populairder wordt. Dat blijkt uit een analyse van mobiliteitsplatform MicroMobiel.nl op basis van CBS-cijfers.

In en rondom Amsterdam 
Hoewel de brommobiel met name in en rondom Amsterdam aan populariteit wint, komen ze ook in Flevoland steeds vaker voor. Afgezet tegen het aantal inwoners rijden er de meeste in de gemeente Dronten, gevolgd door de Noordoostpolder.

Almere en Zeewolde tellen relatief gezien juist het minst. Dat is opmerkelijk, omdat het beeld bestaat dat ze juist in de steden het best tot hun recht komen.

Brommobiel 
Een brommobiel wordt in de volksmond ook wel ‘45-kilometerautootje’ genoemd. En een brommobiel mag inderdaad maximaal 45 kilometer per uur, maar niet elke 45 km-auto is ook een brommobiel. Zo zijn er ook nóg kleinere voertuigen - bedoeld als invalidenvoertuig - die in sommige gevallen eveneens 45 km per uur halen.

Voor die voertuigen is geen rijbewijs nodig, terwijl je voor een brommobiel minimaal een AM-rijbewijs (bromfietsrijbewijs) dient te hebben. Voor een brommobiel hoeft geen wegenbelasting betaald te worden.

Toename in helft van de Flevolandse gemeenten
In Dronten, Almere en Urk nam het aantal de afgelopen vijf jaar toe. Dat hangt volgens Frank Breukelman van MicroMobiel.nl in Flevoland vooral samen met de toenemende vergrijzing.

“Ouderen die bijvoorbeeld afgekeurd worden voor hun autorijbewijs, kunnen hun rijbewijs laten omzetten naar een AM-rijbewijs, oftewel bromfietsrijbewijs. En aangezien veel ouderen toch vaak maar kleine stukjes binnen de stad of het dorp rijden, biedt zo’n 45 km-auto dan dus uitkomst.”

Verdere toename 
Breukelman verwacht de komende jaren een verdere toename en niet alleen door de vergrijzing. “Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht kennen al milieuzones en de kans is groot dat steeds meer steden zullen volgen. Daarnaast hebben we te maken met een toenemende parkeerdruk.  

Dat komt niet in de laatste plaats omdat ‘gewone’ auto’s juist steeds groter worden. Maar ik verwacht dat vooral de elektrische brommobiel ook buiten de steden steeds vaker gebruikt zal worden. Als tweede auto is een brommobiel namelijk een heel voordelige optie, zeker als je ‘m thuis kunt opladen.”

Minder snorfietsen
Waar de brommobiel in opmars is, zien we de snorfiets juist steeds minder terug in het straatbeeld. Sinds 2020 is het aantal met bijna 17 procent gedaald. Op Dronten na noteerden alle Flevolandse gemeenten ook een afname.

Breukelman: “Dat kan niet los gezien worden van de invoering van de helmplicht voor snorfietsen in 2023. Met name jongeren zagen dat niet zitten. Sindsdien zien we natuurlijk de opmars van de fatbike, maar ook de brommobielbranche heeft hier duidelijk garen bij gesponnen.”

(Bron: Persbericht MicroMobiel)