Eind maart liet de provincie Flevoland weten dat ze zou investeren in de infrastructuur. Provincie Flevoland heeft gemeld te blijven werken aan een toekomstbestendige infrastructuur. Een belangrijk punt is de start dit jaar van de aanleg van de 15 km lange doorfietsroute Almere-Lelystad langs de Oostvaardersplassen, een snelle en comfortabele fietsverbinding die fietsen tussen beide steden aantrekkelijker maakt.
Doorfietsroute
In november 2023 is de gemeente begonnen met de bouw van de fietsbruggen, die een stuk breder zijn dan de oude bruggen, waarmee ze voldoen aan de eisen van een doorfietsroute. Doorfietsroutes zijn fietsroutes waarop je gemakkelijk en snel kunt fietsen van plek A naar plek B.
Tevens werden in mei 2024 de betonnen liggers voor de brug over de Lage Vaart geplaatst. In november 2024 kwam er het Persbericht dat de nieuwe fietsbruggen over de Hoge en Lage Vaart klaar waren.
Daardoor konden de fietsers en wandelaars weer over de nieuwe bruggen en kon de gemeente het Spoorbaanpad weer openstellen. Tevens gaf de gemeente aan dat het fietspad tussen Station Parkwijk en het Gerrit Schultepad in 2025 verbreed en geasfalteerd zal worden.
Spoorbaanpad opknappen
Nu blijkt dat er geen geld beschikbaar is om het stuk Spoorbaanpad op te knappen tussen Parkwijk en de Faunabuurt. Hierdoor zal de verbreding uitgesteld worden tot minimaal 2026. Na de aanleg van de nieuwe bruggen, zouden de oude in 2026 gesloopt worden.
In de oude bruggen zou houtrot zitten en het budget dat nu nog beschikbaar is, zal gebruikt worden voor het opruimen van die oude bruggen. Dat betekent dat het budget voorlopig op is voor verbetering van het fietspad.
De gemeente Almere zal in 2026 moeten toetsen of er budget beschikbaar gesteld kan worden. Het blijkt dat het Spoorbaanpad een van de drukste fietsroutes van de stad is. Het is de route tussen station Almere Buiten en station Almere Centrum.
(Bronnen: Regio Online, Gemeente Almere, 1Almere, almere.nieuws.nl)