De gemeentelijke site van Almere laat weten dat als men ontevreden is over de dienstverlening van de gemeente men dit online, schriftelijk of telefonisch kan melden. Dit is van toepassing voor alle zaken en personen waar de gemeente verantwoordelijk voor is.
Ombudsman Metropool Amsterdam
Indien men het niet eens is over de afhandeling van de klacht door de gemeente Almere, kan men contact opnemen met de Ombudsman Metropool Amsterdam. De ombudsman behandelt klachten over instanties en personen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is.
Het mag bekend zijn dat de Ombudsman onafhankelijk, onpartijdig en aan niemand ondergeschikt is. Volgens de site is er een spreekuur van de Ombudsman, elke laatste woensdag van de maand van 10.00 tot 12.00 uur in de Nieuwe Bibliotheek Almere Stad.
Meer klachten
Begin juni gaven de lokale media aan dat er meer klachten waren binnengekomen bij de Ombudsman, waarbij vaak wordt gewezen naar de stadsreiniging en de zorg. Zo zijn er in 2024 170 klachten binnengekomen en in 2023 waren dat er nog 116.
Van de klachten viel zo’n 20 procent in de categorie stadsreiniging en zorg en welzijn. Veel Almeerse klachten hebben te maken met bijstandsuitkeringen. Hierbij was sprake van lange procedures en onbegrip waarom uitkeringen worden afgewezen of gestopt.
Ingewikkelde regels
Tevens zouden inwoners moeite hebben met het aanleveren van de juiste documenten, mede gezien dat regels en systemen niet altijd goed te begrijpen zijn. Zonder hulp of persoonlijk contact lopen de inwoners vast of komen juist in de problemen.
Een oplossing zou kunnen zijn als de gemeente proactief mensen opbelt voor uitleg of voor een uitnodiging voor een gesprek. Daarnaast was er een bijzondere groep inwoners met klachten en dat zijn de dakloze gezinnen.
Dakloze gezinnen
Ouders - vaak moeders met kinderen - die op straat terechtkomen, krijgen te maken met strenge eisen over noodopvang, maatschappelijke opvang of urgentieverklaring voor een woning, waar meestal niet aan wordt voldaan.
Vaak zijn er lange wachtlijsten, volle opvanglocaties en woningnood die de problemen niet kleiner maken. Het is goed dat de gemeente naar het grote plaatje kijkt in plaats van streng vasthouden aan de te strakke regels. Het gaat tenslotte om de beste oplossing voor het gezin.
(Bronnen: Gemeente Almere, Omroep Almere, Omroep Flevoland)