Geen boete voor Keolis voor onvoldoende BOA’s

Foto: keolis

Vervoerder Keolis krijgt geen boete omdat het in de concessie Almere minder buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) heeft ingezet dan afgesproken in de concessievoorwaarden. Dat heeft de Almeerse wethouder Frits Huis van Verkeer en Vervoer laten weten in een overleg met de gemeenteraad. Met de vervoerder was afgesproken dat er vanaf de start van de concessie meteen 43 boa’s zouden worden ingezet.

In december werd echter al snel duidelijk dat dit aantal niet gehaald werd, omdat een groot deel van de medewerkers voor veiligheid en service nog niet beëdigd was als boa. Keolis nam in december 2017 het vervoer in de concessie Almere over van Connexxion. Er waren op dat moment slechts twee boa’s van Keolis werkzaam in de concessie.

Boete
Tijdens een raadsvergadering op donderdagavond vroeg de PvdA aan de burgemeester en wethouder of het mogelijk was om Keolis hiervoor te beboeten en dat werd door verschillende partijen ondersteund. Huis antwoordde hierop dat dit weliswaar mogelijk was, maar liet ook weten op dit moment nog geen aanleiding te zien om de boete op te leggen. “De vervoerder zet nu alles op alles om dit op te lossen.”

Ondertussen zijn er 23 boa’s beëdigd die werkzaam zijn in deze concessie. De vervoerder zelf heeft laten weten dat uiterlijk op 1 april zal worden voldaan aan het gestelde aantal van 25 boa’s. Tot die tijd blijven er zeven boa’s uit andere concessies actief in Almere. Verder krijgen de 15 medewerkers die gefinancierd zijn op grond van de subsidiebeschikking Sociale Veiligheid ook de boa-bevoegdheid in de loop van 2018.

Veiligheid
Het punt van de boa’s in Almere was weer op de agenda gezet door de VVD, omdat het er volgens deze partij ‘alle schijn van heeft’ dat de vervoerder niet voldoet aan alle concessievoorwaarden. De burgemeester en de wethouder erkenden dat Keolis aan één afspraak op het gebied van sociale veiligheid niet voldeed, maar stelden ook dat Keolis in gesprekken had laten merken te snappen hoe belangrijk sociale veiligheid was. Sindsdien heeft de vervoerder laten zien echt een tandje bij te zetten op dit gebied.

Daarbij is de veiligheid in de bus niet in het geding geweest, meende Huis. De vervoerder zette namelijk meteen vanaf het begin 43 fte in voor veiligheid en service; het ging er louter dat een groot deel van medewerkers nog niet was beëdigd tot boa. Dit betekent dat zij geen naam, adres of woonplaats kunnen vorderen en geen proces-verbaal mogen uitschrijven. Er werd door de Keolis-medewerkers goed samengewerkt met de politie. Tevens zijn circa een maand lang gemeentelijke boa’s ingezet rondom busbanen en bushaltes.

De wethouder laat nog weten dat er op een later moment alsnog kan worden besloten om de vervoerder te bestraffen voor nalatigheid. Keolis moet zich aan het einde van het jaar verantwoorden. Op basis van die verantwoording, stelt de gemeente de definitieve subsidie voor sociale veiligheid vast. “Die kan lager liggen, maar daar willen we niet op vooruitlopen”, aldus Huis.

Sociale veiligheid
Sociale veiligheid was in Almere al een belangrijk onderwerp voordat Keolis het busvervoer overnam van Connexxion. In april 2016 legden buschauffeurs het werk neer, om zo meer toezicht te eisen. Extra toezicht in de bussen moest overvallen, overlast en zwartrijden tegengaan. De gemeente kreeg destijds het verwijt geen oog te hebben voor de problemen en hier in de nieuwe aanbesteding ook geen rekening mee te houden.

Uiteindelijk besloot het college van B en W in Almere de extra eisen op het gebied van sociale veiligheid in de aanbesteding van het busvervoer in Almere op te nemen. Er kwam extra geld beschikbaar voor sociale veiligheid en de bussen werden uitgerust met veiligheidsruiten, zodat de chauffeurs zich veiliger zouden voelen.

Bron: OVPro