Almere Centrum moet leuker worden

Foto: gemeente Almere

Hoe kunnen we een bezoek aan Almere Centrum nog aangenamer maken? 1 juni zijn acht teams met experts van IT-bedrijven en onderzoeksbureaus uit heel Nederland gestart met het zoeken naar een antwoord op deze vraag. Onder tijdsdruk in een snelkookpansessie (oftewel Pressure Cooker) gaan zij aan de slag om een oplossing te bedenken voor het vraagstuk én deze zover mogelijk te ontwikkelen in een prototype. Zij doen dit op uitnodiging van wethouder Mark Pol, vastgoedeigenaren van Almere Centrum en StartUpAlmere.

In deze Pressure Cooker worden de digitale wereld en de offline wereld gecombineerd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een app zoals Pokémon Go. Door dat concept anders in te zetten zou een winkelcentrum bijvoorbeeld interactief kunnen worden. De traditionele offline manier van winkelen komt zo samen met de online ontwikkelingen.

De teams hebben beschikking over open data om tot oplossingen te kunnen komen. Deze is beschikbaar gesteld door onder andere gemeente Almere, Obi4Wan (data-analyse) en TomTom.

Vrijdagavond presenteren alle teams de door hen bedachte praktische oplossing aan een jury. De jury bestaat uit Robin Schuil (oprichter Marktplaats), Paul Suijkerbuijk (open data expert) en wethouder Mark Pol. De jury kiest het meest kansrijke concept en daarna kijken alle betrokken partijen of dit echt gerealiseerd kan worden.

Bij de Pressure Cooker komen een aantal mooie ontwikkelingen samen die laten zien dat open data de stad, bedrijven en inwoners iets kan opleveren. Delen is vermenigvuldigen. In deze 48 uur gebruiken de teams de kracht van data om Almere Centrum aantrekkelijker te maken, maar deze manier van vraagstukken oplossen kan ook werken voor maatschappelijke thema’s.