Connexxion experimenteert met verchippen losse buskaartjes en kaartenautomaten

Foto: Elisa Triolo/cc-by-sa-2.0 Generic

Connexxion wil de halfuur en de uur-kaartjes op de bus vervangen door wegwerp OV-chip kaartjes. Ook worden als proef kaartenautomaten geplaatst bij drie haltes.

Busmaatschappij Connexxion wil de (half)uurkaartjes die bij de buschauffeur te koop zijn voorzien van een digitale strip. Buschauffeurs hoeven de kaartjes dan niet meer te stempelen, maar de reiziger moet direct na ontvangst van het kaartje inchecken in de bus. Verwacht wordt dat de veiligheid toeneemt. Daarnaast wordt het door de invoer van wegwerp ov-chip kaartjes mogelijk de reizigersstromen nauwkeuriger te analyseren. De maatschappij kan hier dan beter op inspelen.

150.000 euro

De invoer van het systeem zal 150.000 euro gaan kosten. De gemeente verleent een subsidie van 75.000 euro, omdat zij de meerwaarde van de verandering zien. De vervoersmaatschappij moet wel zelf de kosten dragen van de ontwikkeling van de kaartjes, als ook van de proef.

Connexxion is van plan eerst een proef te houden waarbij vijf chauffeurs de digitale buskaartjes gaan verkopen. Hierdoor hopen zij kinderziektes op tijd de baas te kunnen zijn.

Kaartjesautomaten

Naast de invoer van wegwerp OV-chip kaartjes wil Connexxion drie kaartenautomaten gaan plaatsen. Bij de haltes Flevoziekenhuis, Stadhuisplein en Passage worden de meeste losse kaartjes verkocht. Door het plaatsen van automaten kunnen reizigers vooraf een kaartje kopen, waardoor de bus minder lang stil hoeft te blijven staan. Daarnaast kan er bij de automaten gepind worden.

Zie ook: